لوازم آتش بازی چیست؟ انواع آنها و کارایی آنها

لوازم آتش بازی، ابزارها و وسایلی هستند که برای اجرای نمایش آتش بازی استفاده می‌شوند. این لوازم ممکن است شامل مواردی مانند مه‌آلود، شعله‌ور، پرتو‌دار و انواع دیگر آتش‌بازی‌ها باشد. بعضی از لوازم آتش بازی شامل مه‌آلودهایی مانند بادکنک، بمب سرخوش، شعله و تیره‌سوز و مواردی از این دست هستند که با توجه به نوع آتش‌بازی و محل اجرا استفاده می‌شوند.

به دلیل خطرات بالقوه این لوازم، برای استفاده از آنها باید حتما از افراد متخصص و مجرب در این زمینه کمک گرفت و همچنین دستورالعمل‌های ایمنی رعایت شود. در برخی کشورها، خرید و استفاده از لوازم آتش‌بازی تنها مجاز به شرکت‌های ویژه‌ای است که مجوز مربوطه را دارند.

انواع لوازم آتش بازی:

لوازم آتش بازی به دلیل تنوع بالایی که دارند، در انواع مختلفی عرضه می‌شوند. برخی از انواع شایع لوازم آتش بازی عبارتند از:

1- شعله ورها: این لوازم شامل آتش‌بازی‌هایی هستند که شعله‌های بزرگی را به هوا پرتاب می‌کنند.

2- مه‌آلودها: این نوع از لوازم آتش‌بازی شامل بادکنک، بمب سرخوش، کنجدی و مه‌آلودهای دیگر می‌شود.

3- پرتو‌دارها: لوازم آتش‌بازی از نوع پرتو‌دار، در هنگام اجرا پرتو‌های نوری را به دور خود پخش می‌کنند.

4- آتش‌فشان‌ها: این لوازم آتش‌بازی شامل مواردی مانند آتش‌فشان کوچک و بزرگ، رعد و برق، چرخ و فرمان و … می‌شوند.

5- تیره‌سوزها: این نوع از لوازم آتش‌بازی شامل کاغذ و تیره‌سوزهای دیگر می‌شوند که در هنگام اجرا دود و آتشی را به دور خود پخش می‌کنند.

استفاده از هر یک از این لوازم آتش‌بازی بسته به شرایط اجرایی و نوع جشنواره و … متفاوت است. همچنین برای استفاده از این لوازم باید از دستورالعمل‌های ایمنی پیروی کرد و حتماً توسط افراد متخصص و مجرب در این زمینه اجرا شوند.

شعله ور ها چیست؟

شعله ورها (Fireworks)، یکی از انواع معروف لوازم آتش بازی هستند که در هنگام اجرا، شعله‌های بزرگی را به هوا پرتاب می‌کنند. شعله ورها به عنوان یک نوع از آتش بازی ها، توسط افرادی که به این حرفه مسلط هستند و مجوز لازم را دارند، تهیه و تولید می‌شوند. این لوازم آتش بازی معمولاً شامل یک مواد شیمیایی خاص هستند که در هنگام اجرا، باعث ایجاد شعله‌ها و رنگ‌های مختلف می‌شوند.

شعله ورها در اندازه و شکل‌های متفاوتی عرضه می‌شوند و معمولاً با توجه به نوع شعله‌ور، طول زمان پرتاب شعله و همچنین بلندی آن از زمین، قابل تنظیم هستند. در کشورهای مختلف، قوانین مشخصی برای تولید، واردات و استفاده از شعله ورها وجود دارد و برخی از این کشورها به علت خطراتی که این لوازم آتش بازی دارند، استفاده از آنها را ممنوع کرده‌اند.

استفاده از شعله ورها بسیار زیبا و جذاب است، اما به دلیل خطراتی که دارد، برای استفاده از آنها حتما باید از افراد متخصص و مجرب در این زمینه کمک گرفت و همچنین دستورالعمل‌های ایمنی رعایت شود.

لوازم آتش بازی پرتودار چیست؟

لوازم آتش بازی پرتودار یا فایرورک پرتودار، نوعی از لوازم آتش بازی هستند که در آن از مواد منفجره برای ایجاد افکت‌های صوتی و نوری قوی استفاده می‌شود. این لوازم آتش بازی به دلیل قدرت بالای خود و نیاز به تخصص و دقت در کار با آن‌ها، بسیار خطرناک هستند و نیاز به اطلاعات و تجربه دارند.

در لوازم آتش بازی پرتودار از مواد منفجره ایمن‌تری استفاده می‌شود تا از وقوع حوادث غیرمنتظره و تصادفات جلوگیری شود. برای کار با این لوازم آتش بازی، نیاز به دانش فنی و دقت بسیار زیاد است. به علاوه، کار با این لوازم باید در شرایط ایمن و طبق دستورالعمل‌های مربوط به آن صورت گیرد.

استفاده نادرست از لوازم آتش بازی پرتودار می‌تواند باعث آسیب‌های جدی شود. برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار، کاربران باید از لوازم آتش بازی پرتودار فقط در شرایط ایمن و زیر نظارت و کنترل خود استفاده کنند و دور از دسترس کودکان نگه دارند. همچنین، برای استفاده از این لوازم آتش بازی، باید پیش از هر چیز به قوانین و مقررات مربوطه در منطقه خود توجه کرده و آن‌ها را رعایت کنید.