سریال بازپرس با فساد اقتصادی مبارزه می‌کند

سریال بازپرس با فساد اقتصادی مبارزه می‌کند

، تهیه‌کننده سریال «» شبکه یک سیما در استودیوی شبکه خبر در پاسخ به این سوال که چرا این سریال با مضمون حقوقی و قضایی تولید شد، گفت: طی دیدار مسئولان قوه قضائیه با مقام معظم رهبری بار‌ها ایشان تاکید کردند کار رسانه‌ای در قوه قضائیه باید کار هنرمندانه باشد. اساساً چهره رسانه‌ای آن دسته از کار‌های بزرگ که در قوه قضائیه انجام می‌شود، در بین مردم دیده نمی‌شود.

شفیعی ادامه داد: کار تحقیقاتی سریال «بازپرس» نزدیک به دو سال طول کشید. نگاهم بر این بود که ابتدا از پرونده‌های اقتصادی شروع شود. پیشتر در تلویزیون درباره کار‌های جنایی، سیاسی و امنیتی فیلم ساخته شده بود. درحالی که موضوع اقتصادی جزو موضوعات روز بود و کمتر در سینما و تلویزیون پرداخته شده بود.

تهیه‌کننده سریال «بازپرس» افزود: حدود دو سال بر روی چند پرونده بزرگ اقتصادی مطالعه شد. حتی بعضی از پرونده‌ها در روند رسیدگی قرار داشت و حکم نهایی آن صادر نشده بود. تیم تحقیقاتی ما در بعضی از دادگاه‌ها شرکت کرد. روش‌های وقوع جرم و شخصیت‌های پرونده‌ها بررسی شد. اینکه مجرمان از چه خلا‌ها و روش‌هایی استفاده کردند، جمع‌آوری شد و به قصه اولیه تبدیل شد.

سریال بازپرس با فساد اقتصادی مبارزه می‌کند

وی در پاسخ به این سوال که سریال «بازپرس» مبتنی بر چهار پرونده قضایی واقعی است؟ تصریح کرد: پرونده اصلی درباره بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان است، که حکم آن‌ها صادر شده است. ما چند پرونده بزرگ اقتصادی را مطالعه کردیم. سریال‌هایی که براساس واقعیت ساخته می‌شود، مرحله تحقیقات آن‌ها مهم است. هر دستگاهی هم به راحتی حاضر نیست اطلاعات ناب خود را در اختیار دیگران بگذارد. انصافاً رئیس قوه قضاییه و مسئول رسانه‌ای این نهاد پای کار بودند. ما توانستیم با بازپرس‌ها و قضات این پرونده مفصل صحبت کنیم.

شفیعی در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اغراق در پرونده‌ها توضیح داد: نه تنها اغراق نشده، بلکه بسیاری از واقعیت‌ها را به زبان نیاوردیم. چون نمی‌توانستیم بگوییم و مشکل ممیزی وجود داشت. صلاح هم نبود از آن اتفاقات سخن بگوییم. بعضی از روش‌ها را نباید می‌گفتیم. چون ممکن بود جنبه ترویجی داشته باشد. موضوعات اخلاقی سنگین در پرونده‌های اقتصادی وجود داشت، که در «بازپرس» پرداخته نشد.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه سفارش اصلی قوه قضائیه این بود که اولین سریال جدی این نهاد درباره پرونده‌های اقتصادی باشد، گفت: از آنجایی که برخی از مجرمین پرونده بانک سرمایه دستی در حوزه رسانه و سینما داشتند، این پرونده بیشتر دیده شد. قاعدتاً جذابیت‌های دراماتیک بیشتری داشت. آنچه در این سریال دیده می‌شود، لزوماً هر آنچه که در پرونده بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان وجود داشت، نیست. «بازپرس» برگرفته از چند پرونده اقتصادی است.

به گفته وی، بیشتر شخصیت‌ها و گذشته آن‌ها واقعی است و اصرار داشتیم به واقعیت نزدیک باشد.