سریال‌های شبکه نمایش خانگی ولنگاری را ترویج می‌دهند

سریال‌های شبکه نمایش خانگی ولنگاری را ترویج می‌دهند

قاسم اورنگی، تهیه‌کننده برنامه «شبکه نقد» در پاسخ به این سوال که این برنامه سفارشی بوده، گفت: بنابر تعاملی که بین (رسانه صوت و تصویر فراگیر) و شبکه نمایش وجود دارد، این برنامه ساخته شده است. از لحاظ محتوایی همکاران ساترا و از لحاظ برنامه‌سازی شبکه اصول خود را مدیریت می‌کند. این برنامه به دنبال آن است مخاطب در مواجهه با پلتفرم‌ها رفتار درستی را پیش گیرد.

اورنگی در پاسخ به این سوال که همانطور که مجری برنامه تاکید می‌کند قرار نیست از سریال یا فیلمی تعریف شود و صحبت‌های یکی از منتقدان در قسمت هفتم فضای تندی را به خود گرفته بود، شما چینش نگاه‌های منتقدان را چگونه مدیریت کردید، تصریح کرد: سردبیر و مسئول محتوایی برنامه آقای رستگار است. منتقدان برنامه هم تیم آقای رستگار هستند.

تهیه‌کننده برنامه «شبکه نقد» رادیو نمایش ادامه داد: هر قسمت برنامه به یک محصول اختصاص دارد. فرقی هم نمی‌کند که سریال یا رئالیتی‌شو باشد. به عنوان مثال، در یکی از قسمت‌ها «مافیا» نقد شد و احتمالاً در قسمت‌های دیگر به رئالیتی‌شو‌های دیگر پرداخته شود. بنابراین، الزاماً سریال نقد نمی‌شود، محتوای سوار شده بر پلتفرم‌ها بررسی می‌شود.

​نمایش خانگی​

وی با بیان اینکه این چهار منتقد زیر نظر سردبیر محتوا را به مخاطب ارائه می‌دهند، توضیح داد: آن‌ها الزامی برای بیان نقد تند و تیز یا نقد آرام و ظریف ندارند. این گروه دیدگاهی دارد و بر این باور است با دیدگاه خودمان برنامه‌ها را می‌سنجیم. من هم با نقش تهیه‌کنندگی که به عهده دارم تلاش می‌کنم فضا‌های فنی برنامه را درست کنترل کنم تا مخاطب اذیت نشود.

اورنگی با اشاره به اینکه قسمت‌هایی هم که نقد تندتری شده حذف شده، بیان کرد: البته نه اینکه حرف بدی در برنامه گفته شود. بلکه تصور می‌کردیم تاحدودی در نقد زیاده‌روی شده است. الزاماً خیلی از فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌هایی که مخاطب دارند، کار‌های خوبی نیستند. این محصولات نقد دارند و می‌توان درباره‌شان صحبت کرد.

تهیه‌کننده برنامه «شبکه نقد» بیان کرد: در این برنامه خیلی عریان‌تر نقد می‌شود. بدون تعارف نقد کردن آسیب‌های خودش را هم دارد. مخاطب پیش خود می‌گوید تو نوعی که درحال نقد اثر هستی، یعنی تا‌به‌حال کار خوب ساخته نشده است؟ این موارد به شکل نقد منتقد بر می‌گردد. به عنوان مثال، نوع بیان و لحن آقای فراستی آن شکلی است. او حرف‌های درستی هم می‌زند، اما، چون تند و تیز حرفش را می‌گوید، به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید.

وی ادامه داد: یعنی شاید بتوانند حرف خوبشان را قشنگ‌تر دسته‌بندی کنند. دوستان چندان اعتقادی به قشنگ صحبت کردن ندارند و می‌گویند با کسی تعارف نداریم. اینکه با کسی تعارف نداریم خوب است؛ اما خب آسیب‌های خودش را دارد. البته الزاماً حرف‌هایشان غلط نیست، بلکه کمی تند و تیز است.

اورنگی درباره هدایتگری گفت‌وگوی کارشناسان توسط کارشناس مجری افزود: طبیعی است کارشناس مجری برنامه که سردبیر هم هستند هدایتگری برنامه را عهده‌دار باشند. نقد من به عنوان تهیه‌کننده این است که این برنامه به این شکل طرفی نمی‌بندد. در حال تلاش هستم تا این فضا را درست کنم.

تهیه‌کننده برنامه «شبکه نقد» با بیان اینکه باید فرد موافق یا صاحب محصول اثر در کنار منتقدان حضور داشته باشد، بیان کرد: البته خیلی از آقایان برای اجرای برنامه نمی‌آیند. یعنی تهیه‌کننده، کارگردان یا بازیگر فلان سریال به هر دلیلی در برنامه حاضر نمی‌شوند.

وی افزود: با این وجود، من کلاً مخالف فضا‌های پلتفرمی هستم. آن هم نه به دلیل برنامه‌هایشان بلکه بخاطر ولنگاری خاصی که ترویج می‌دهند. این ولنگاری هم به معنای اخلاقی یا مفهومی نمی‌بینم، بلکه یک بی‌بندو‌باری ضوابطی در آنجا حکم‌فرماست. من شخصاً می‌گویم اگر در سینما به دست بازیگر سیگار می‌دهیم، اجازه روشن کردن ندارد و ممیزی می‌خورد. ولی در سریال‌های پلتفرم‌ها مدام سیگار و مشروب پای میز‌ها می‌بینیم. از مثلث‌های عشقی به چند وجهی‌های عشقی رسیدیم.

اورنگی بیان کرد: من به عنوان برنامه‌ساز حوزه اجتماعی بر این باورم که این فضا‌ها ۱۰ سال دیگر جامعه را نابود می‌کند. چون جامعه این سریال‌ها را نگاه می‌کند. شما اگر «یاغی» می‌سازید و ملت در وهله اول کشتی‌گیر می‌شوند، ۱۰ سال دیگر آدم‌های یاغی در سطح خیابان دارید.

تهیه‌کننده برنامه «شبکه نقد» افزود: من دوست دارم برنامه وارد این فضا‌ها شود. بماند که در پلتفرم‌ها حق طبیعی مخاطب رعایت نمی‌شود. معلوم نیست مخاطب پول تبلیغات می‌دهد، پول اینترنت می‌دهد، پول اسپانسر می‌دهد و … بالاخره ایران جزو اولین کشور‌هایی نیست که وارد فضای پلتفرم شده است. شما وقتی به نتفلیکس نگاه می‌کنید اشتراکی دارد که از ایران ارزان‌تر است. به محض پرداخت هم شما تمام قسمت‌ها را یکجا دریافت می‌کنید. بدون اینکه بخواهد تبلیغ و … داشته باشد.

وی توضیح داد: از آنجایی که برنامه‌های پلتفرم‌ها متفاوت است، تا جایی که برنامه کارکردش را از دست ندهد ادامه می‌یابد. «شبکه نقد» پنج‌شنبه‌ها ساعت ۲۰:۰۰ روی آنتن رادیو نمایش می‌رود. احتمالاً این برنامه تا آخر سال ادامه داشته باشد.