دفاعیات اصغر فرهادی در برابر اتهام سرقت ادبی

دفاعیات اصغر فرهادی در برابر اتهام سرقت ادبی

به نقل از هالیوود ریپورتر، در پاسخ به ادعای یکی از سابقش که وی را متهم به سرقت ادبی کرده و گفته قصه « » از مستند وی اقتباس شده در جشنواره فیلم کن به این ادعاها پاسخ داد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی که امروز غروب برگزار شد گفت: فیلم من بر اساس مستند ایشان ساخته نشده است. فکر می‌کنم موضوع بی‌شک روشن می‌شود و متاسفم که این حرف‌های اینقدر احساس منفی ایجاد کرده است.

فرهادی نیز علیه آزاده مسیح‌زاده دانشجوی سابقش دعوای متقابلی را در دادگاه ایران طرح کرده و او را به افترا متهم ساخته است. پاسخ دادگاه این بود که شواهد کافی برای تایید ادعای فرهادی مبنی بر اینکه مسیح‌زاده قصد آسیب‌رساندن به شهرت وی را داشته است، وجود ندارد.

مسیح زاده ادعا کرده که بسیاری از جزییات داستان «قهرمان» برگرفته از فیلم مستند وی با عنوان «دوسر برد، دو سر باخت» است که در کارگاه فیلمی که فرهادی تدریس می‌کرد، ساخته است.

دفاعیات اصغر فرهادی در برابر اتهام سرقت ادبی

این پرونده توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

فرهادی امسال یکی از اعضای گروه داوری بخش اصلی رقابتی جشنواره فیلم کن است. ریاست این گروه امسال بر عهده بازیگر فرانسوی ونسان لیندون بازیگر «تنت» است.

ددلاین هم در این باره نوشت: این نخستین باری است که اصغر فرهادی درباره دعوی سرقت ادبی از سوی دانشجوی سابقش صحبت می‌کند.

فرهادی در این نشست مطبوعاتی گفت: من هرگز به صورت مستقیم در این باره صحبت نکردم. این مستند چیزی بود که در کارگاه فیلمسازی دیدم و با دانشجویم درباره آن صحبت کردم، اما خیلی بعد فیلم «قهرمان» را ساختم و نمی‌توان گفت این کار سرقت ادبی بوده است. آنچه در فیلم وجود دارد با آنچه در مستند هست تفاوت دارد و باید ببینیم چرا برخی روزنامه‌نگاران این اطلاعات نادرست را منتشر کرده‌اند.

وی گفت این مستند بر اساس یک اتفاق واقعی ساخته شده و فیلم هم برمبنای همان اتفاق که دو سال قبل رخ داده بود ساخته شده است. وقتی خبری توسط مطبوعات منتشر می‌شود شما می‌توانید با توجه به آن رویداد داستان بنویسید یا فیلم بسازید. «قهرمان» تنها یکی از تفسیرها از این رویداد است.

اگر فرهادی در دادگاه مجرم شناخته شود ممکن است با مجازات حداکثر تا ۲ سال زندان و همچنین ۷۵ ضربه شلاق روبه رو شود.

وقتی از فرهادی درباره این نحوه مجازات که ممکن است با آن روبه رو شود سوال شد، وی از پاسخ دادن به آن خودداری کرد و گفت: این روندی بسیار طولانی است و مقداری احساس ناخوشایند هم ایجاد کرده و حتی به ایشان پیشنهاد شد تا درآمد فیلم بین ما ۲ نفر تقسیم شود. در هر حال نتیجه، موضوع را روشن می‌سازد.